Czy nieśmiały Cyklop nauczy się nawiązywać przyjaźnie? W jakim celu koty budują ser trojański? Dlaczego Herakles chce zostać lekarzem? Odpowiedzi na te pytania znajdziemy w utworach kultury dziecięcej i młodzieżowej, która czerpie z mitologii, by wspierać młodych ludzi w procesie dojrzewania, gdy kształtują oni własną tożsamość i mierzą się z wyzwaniami współczesności. Wykład przybliży tematykę recepcji antyku w tym kontekście, ze szczególnym uwzględnieniem edukacji na przykładzie realizowanego na Wydziale „Artes Liberales” UW projektu The Modern Argonauts: A Multicultural Educational Programme Preparing Young People for Contemporary Challenges through an Innovative Use of Classical Mythology (Współcześni Argonauci: Wielokulturowy program edukacyjny przygotowujący młodzież do wyzwań współczesności poprzez nowatorskie wykorzystanie greckiej i rzymskiej mitologii). Projekt ten jako pierwszy w humanistyce w Polsce otrzymał wsparcie w postaci grantu Proof of Concept Europejskiej Rady ds. Badań Naukowych (ERC). Jego efektem będzie podręcznik z wersją interaktywną, w którego tworzeniu uczestniczą eksperci z Europy, Afryki, Azji, Stanów Zjednoczonych, Australii i Nowej Zelandii. Mity antyczne przedstawione w podręczniku pozwolą poruszyć z młodzieżą kwestie istotne dla naszych współczesnych społeczeństw, np. postępu (Prometeusz), niepełnosprawności (Hefajstos) i ekologii (Posejdon).
Współcześni Argonauci
prof. dr hab. Katarzyna Marciniak
/ Wydział „Artes Liberales” UW